Online poradna

Otázka:

Účtování při likvidaci

Dobrý den, dělám účetnictví společnosti s r.o., která vstoupila do likvidace. Ke dni před vstupem do likvidace jsme sestavili účetní závěrku a podali přiznání. Teď po vstupu do likvidace měla společnost ještě nějaké faktury za telefony, které uhradila. Můžu dále účtovat jako daňově uznatelný náklad? A jak je to s náklady příštích období, např. pojištění odpovědnosti, komplexní poj.? Jak s těmito náklady? Děkuji, T
Odpověď:

I v období likvidace může dosahovat společnost zdaňovaných příjmů (např. prodejem majetku, zásob atd.) a související náklady (včetně režijních nákladů a včetně nákladů na likvidaci, pokud odpovídají § 24 ZDP) jsou daňově uznatelné náklady.

Vzhledem k tomu, že společnost nepředpokládá s existencí v dalším období, nemá opodstatnění účtovat o nákladech příštích období.

Výjimkou bude pouze skutečnost, kdy pojištění je sjednáno např. do konce března protože předpokládáte likvidaci do března příštího roku - pak skutečně účtujete o časovém rozlišení.

Pokud je pojistné za období delší než předpokládaná doba existence společnosti je nákladem celá částka nákladem v období likvidace. Pokud nebylo možné (např. z podmínek smlouvy) dobu pojištění zkrátit, bude náklad daňově uznatelný.

Už v posledním období před likvidací mělo být rozpuštěno (popř. nemělo být vytvářeno) veškeré časové rozlišení, které nemá logické opodstatnění. pb