Od 3. 9. 2025 platí změna zákona o účetnictví (dále jen ZÚ), kde došlo k navýšení limitů pro povinné ověření závěrky nezávislým auditorem a pro zatřídění účetních jednotek do kategorií – viz tabulka.
| Kategorie | Mikro | Malá | Audit | Střední | 
| Netto aktiva (mil. Kč) | 11 | 120 | 120 | 600 | 
| Obrat (mil. Kč) | 22 | 240 | 240 | 1 200 | 
| Počet zaměstnanců | 10 | 50 | 50 | 250 | 
Co tato změna znamená v současnosti pro jednotlivé konkrétní účetní jednotky?
Změna limitů pro kategorie
•    změna platí okamžitě, tj. už pro rok 2025 a dle přechodných ustanovení dokonce zpětně, již pro posuzování roku 2024;
•    stále platí, že pro posun do vyšší kategorie je potřeba překročit 2 ze 3 uvedených kritérií ve dvou po sobě jdoucích letech; ve třetím roce se pak účetní jednotka posune do vyšší kategorie (a pro posun do nižší kategorie stále platí, že jednotka musí 2 roky po sobě podlézt alespoň 2 ze 3 kritérií, aby se od třetího roku posunula do nižší kategorie);
•    tedy přesto, že se změní posuzování roku 2024, nezmění to kategorii v roce 2024 (ta se stanovovala dle výsledků let 2022 a 2023), ale může to změnit kategorii v roce 2025 (která se určuje dle výsledků 2023 a 2024); tedy může dojít ke zpětné změně zařazení jednotky od 1. 1. 2025;
•    stále platí, že v druhém posuzovaném roce mohou být překročena (podlezena) jiná dvě kritéria než v prvém (nemusí se jednat v obou letech o tytéž položky).
Příklad: malá účetní jednotka s 12 zaměstnanci a netto aktivy 110 mil. Kč (pro jednoduchost příkladu předpokládejme, že tyto hodnoty se po celou dobu nemění) měla v roce 2023 obrat 210 mil. Kč a poprvé tím překročila druhé ze tří tehdy platných (nižších) limitů pro střední jednotku. Pokud v roce 2024 opět dosáhla obrat 210 mil. Kč, překročila limit podruhé a počínaje 1. 1. 2025 se stala střední jednotkou.
Dne 3. 9. 2025 se dozvěděla, že rok 2024 musí překlasifikovat, použít nové (vyšší) limity a zjistila, že zůstala (zpětně pro celý rok 2025) malou účetní jednotkou.
•    (legislativně nepřípustná) zpětná účinnost v tomto případě nevadí, protože klasifikace účetních jednotek se projeví až při sestavování závěrky k 31. 12. 2025 (a vlastně je ve prospěch účetní jednotky, protože má menší rozsah účetní závěrky, takže ji snad nikdo soudně rozporovat nebude);
•    zatřídění do jednotlivých kategorií totiž neovlivňuje účtování v průběhu roku (snad s výjimkou potřeby vhodného analytického členění pro účely jednoduššího sestavení závěrky); jedinou výjimkou je u mikro jednotek skutečnost, že nepřeceňují cenné papíry (na rozdíl od ostatních kategorií), což se stejně většinou účtuje až v souvislosti s účetní závěrkou;
•    pokud by však účetní jednotka, která byla do 2. 9. 2025 malou účetní jednotkou, a která po změně ZÚ zjistila, že je mikro jednotkou, přeceňovala cenné papíry již v průběhu roku (což není zakázané), může to (a) v září nebo na konci roku opravit a přecenění zrušit, nebo (b) vykládat ustanovení o nepřeceňování cenných papírů jako možnost (nikoliv jako povinnost) a v rámci naplnění věrného a poctivého obrazu pokračovat v přeceňování i jako mikro jednotka.
A co účetní jednotky s hospodářským rokem?
•    pokud účetní období započalo v roce 2023 a skončilo v roce 2024, bude se vyhodnocovat dle původních (nižších) kritérií; období započaté v roce 2024 skončené v roce 2025 se bude vyhodnocovat dle nových (vyšších) kritérií;
•    změna klasifikace jednotky se tak projeví nejdříve v období započatém v roce 2025 ukončeném v roce 2026.
A co když je účetní období jinak dlouhé než rok (např. při vzniku jednotky, ukončení její činnosti, transformaci, přechodu na hospodářský rok apod.)? 
•    pro období započatá před 1. 1. 2024 (nezávisle na tom, kdy tato období skončila) se použijí původní (nižší) limity;
•    pro období započatá od 1. 1. 2024 nebo později ukončená do 30. 12. 2024 (tj. před 31. 12. 2024) se účetní jednotka může rozhodnout, které limity použije;
•    pro období započatá od 1. 1. 2024 nebo později ukončená 31. 12. 2024 anebo později se použijí nové (vyšší) limity.
Příklad: malá účetní jednotka s 5 zaměstnanci a 20 mil. Kč netto aktivy (po celou dobu příkladu), měla v roce 2023 obrat pouze 17 mil. Kč a poprvé tím podlezla limit pro mikro jednotky. Pokud dosáhla v roce 2024 obratu 20 mil. Kč, limit pro mikro jednotky nepodlezla, a tudíž pro rok 2025 zůstala malou jednotkou.
 
V roce 2025 přešla na hospodářský rok začínající 1. 7. 2025. Pro období od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2025 sestavila účetní závěrku jako malá účetní jednotka, což se 3. 9. 2025 ukázalo v rozporu se ZÚ. Závěrka však byla sestavována v souladu s legislativou platnou v rozvahový den a závěr, že je v rozporu se ZÚ např. v den schvalování nebo zveřejnění, by dle názoru autora byla potvrzením nepřípustné retroaktivity. 
 
Na straně druhé, pokud by se tato účetní jednotka rozhodla závěrku po 3. 9. 2025 přepracovat a nahradit ji novou závěrkou, měl by i takový postup být dle názoru autora akceptován. Názory soudů na tento nevhodný legislativní stav se ale v případě sporů mohou odlišovat.
Změna limitů pro audit
Oproti tomu nové limity pro povinné ověření závěrky nestranným auditorem vejdou v platnost až od roku 2026.
Co to znamená v praxi?
•    závěrka za rok 2025 podléhá auditu dle původních nízkých kritérií (40, 80, 50);
•    závěrka za rok 2026 bude auditovaná pouze u středních a velkých jednotek; tedy účetní jednotka, která bude v roce 2026 malá, nebude podléhat auditu;
•    jelikož v roce 2026 bude malou účetní jednotkou taková, která v roce 2024 a 2025 splňovala splňovat limity pro malou účetní jednotku (120, 240, 50) a protože pro posouzení roku 2024 se již také použijí nová (vyšší) kritéria, lze říci, že auditu od roku 2026 podléhají účetní jednotky, které po dva roky po sobě překročily 2 ze tří kritérií – netto aktiva 120 mil. Kč, obrat 240 mil. Kč a počet zaměstnanců 50;
•    uvedené kritérium je orientační, podstatné nejsou údaje v minulých letech, ale skutečnost, že účetní jednotka je střední nebo velkou, takže např. pokud nově vzniklá účetní jednotka vyhodnotí, že má být v prvním roce střední účetní jednotkou, podléhá auditu již v tomto prvém roce, přesto, že v minulých letech žádná kritéria nenaplnila;
•    od roku 2026 je zrušeno, že u akciových společností a svěřenských fondů stačí překročit jedno z daných kritérií, tedy i u těchto typů společností se posuzuje překročení alespoň dvou kritérií;
•    pokud povinný audit přikazuje dle přísnějších kritérií jiný zákon (podle kterého účetní jednotka vznikla – to se týká např. ústavů, obecně prospěšných společností, účelových zařízení církve, nadací, politických stran, vysokých škol atd.), zůstávají tato ustanovení platná a změna ZÚ na ně nemá vliv; pro tyto jednotky se nic nezměnilo;
•    pokud jiná osoba (např. poskytovatel dotace, úvěru apod.) chce mít jistotu o kvalitě účetnictví u účetních jednotek, které nepodléhají auditu, může si podmínku dobrovolného auditu dát do podmínek své smlouvy (o poskytnutí dotace, úvěru apod.).
Jak postupovat po dodatečné opravě významné chyby v účetnictví?
Do změny definice obratu (pro podnikatelské subjekty) v roce 2024 byl jasný převažující výklad: pokud dojde po schválení a zveřejnění závěrky ke zjištění, že účetnictví a závěrka obsahují chybu, posouzení v daném (opravovaném) roce se již nemění, ale při posuzování následujícího roku se znovu vyhodnotí minulý rok, tentokrát lépe. Tento výklad korespondoval i s faktem, že do závěrky následujícího roku, sloupce minulé období, se neopisovaly chybné údaje z minulé závěrky, ale napočítali se lépe (včetně opravy, která v účetnictví minulého roku není). 
Tento (dle autora logický) výklad narušil oficiální výklad, že při posuzování povinnosti auditu v roce 2024 se nebude počítat obrat za rok 2023 dle aktuálních (nových) pravidel, ale že se převezme hodnota napočítaná dle starých pravidel. A pro udržení tohoto účelového výkladu se dokonce oficiálně rozhodlo, že do závěrky roku 2024 se obrat roku 2023 raději vůbec nebude uvádět.
Takže i nyní můžeme být v pochybnostech, jaký oficiální účelový výklad se objeví.
Příklad: Účetní jednotka v roce 2024 poprvé překročila limit pro audit. Za rok 2025 měla počet zaměstnanců 20, netto aktiva 130 mil. Kč a obrat 79 mil. Kč. Tedy podruhé limity nepřekročila a auditu nepodléhá. Následně zjistí hrubou chybu v účetnictví – chybějící výnosy 2 mil. Kč, tedy správně měl být obrat 81 mil. Kč. Účetní jednotka nepodléhá auditu v roce 2025, a protože zůstává malou účetní jednotkou, nebude podléhat auditu ani v roce 2026.
I kdyby chyba nebyla 2 mil. Kč, ale 200 mil. Kč, účetní jednotka by v roce 2025 nepodléhala auditu  a k 1. 1. 2026 by byla malou účetní jednotkou. Dle názoru autora by k 1. 1. 2027 měla vyhodnotit, že v roce 2025 překročila limity – přesto, že to neplyne z účetní závěrky roku 2025 a pokud by překročila limity v roce 2026, je v roce 2027 střední účetní jednotkou a tudíž auditovanou.
