Aktuality

Novela zákoníku práce s účinností od 1.10.2023

DPP, DPČ a změny v práci z domova (home office)

Pro dohody konané mimo pracovní poměr (DPP, DPČ) nastávají od 1.října 2023 tyto změny:

  • zaměstnavatelé mají nově povinnost písemně určit rozvrh pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení,
  • zaměstnanci na dohody mimo pracovní poměr (PP) mají nově nárok na příplatky za práci ve svátek, za noční práci, za práci v sobotu či neděli a za práci ve ztíženém pracovním prostředí,
  • zaměstnanci na dohody mimo PP mají také nárok na volno z důvodu překážek v práci na straně zaměstnance, ovšem náhrada odměny po dobu těchto překážek zaměstnanci nepřísluší,
  • zaměstnanci na dohody mimo PP mají nově možnost požádat po odpracování 180 dnů v souhrnu za 12 měsíců svého zaměstnavatele o převedení na pracovní poměr. Zaměstnavatel nemusí vyhovět, ale svůj důvod musí sdělit zaměstnanci písemně do 1 měsíce.,
  • v případě výpovědi má zaměstnanec právo na její písemné odůvodnění, a to do jednoho měsíce od dne doručení výpovědi, a to v případě, že se zákonným způsobem domáhal informace o svém pracovním poměru, práva na rozvržení pracovní doby předem či práva na odborný rozvoj.

Změny v úpravě práce z domova

  • nově musí zaměstnavatel se zaměstnanci pracujícími z domova uzavřít písemnou dohodu (platí i v jednorázově),
  • v případě odmítnutí pracovat na dálku u těhotných zaměstnankyň, zaměstnanců pečující o dítě mladší devíti let či pečující o osobu, jež je závislá na jeho pomoci, musí zaměstnavatel své rozhodnutí písemně odůvodnit,
  • dohodu o práci na dálku lze rozvázat opět písemnou dohodou mez zaměstnavatelem a zaměstnancem s 15ti denní výpovědní dobou,
  • lze také sjednat jinou výpovědní dobu s tím, že musí být pro obě strany stejná a dokonce lze i sjednat, že závazek z dohody o práci na dálku nemůže ani jedna strana vypovědět,
  • zaměstnavatel může nařídit zaměstnanci práci na dálku pouze v případě, že tak stanoví opatření orgánu veřejné moci a pouze na nezbytně nutnou dobu.

Náhrada nákladů při práci na dálku

  • zaměstnavatel sjedná se zaměstnancem písemnou dohodu nebo je stanoveno vnitřním předpisem, že za každou započatou hodinu práce na dálku poskytne zaměstnavatel zaměstnanci paušální částku,
  • pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodne na paušální částce, přísluší zaměstnanci náhrada za prokázané vynaložené náklady,
  • zaměstnavatel se zaměstnancem se také může písemně dohodnout, že žádná náhrada nákladů za práci na dálku zaměstnanci nepřísluší.